1904 St. Louis
1904 St. Louis
1900 Párizs
1900 Párizs
1908 London
1908 London
1912 Stockholm
1912 Stockholm
1920 Antwerpen
1920 Antwerpen
1924 Párizs
1924 Párizs
1932 Lake Placid
1932 Lake Placid
1928 Amszterdam
1928 Amszterdam
1928 St. Moritz
1928 St. Moritz
1932 Los Angeles
1932 Los Angeles
1936 Berlin
1936 Berlin
1936 Garmisch-Partenkirchen
1936 Garmisch-Partenkirchen
1948 London
1948 London
1948 St. Moritz
1948 St. Moritz
1952 Helsinki
1952 Helsinki
1952 Oslo
1952 Oslo
1956 Melbourne
1956 Melbourne
1956 Cortina d'Ampezzo
1956 Cortina d'Ampezzo
1960 Róma
1960 Róma
1960 Squaw Valley
1960 Squaw Valley
1964 Tokió
1964 Tokió
1964 Innsbruck
1964 Innsbruck
1968 Mexikó
1968 Mexikó
1968 Grenoble
1968 Grenoble
1972 Szapporo
1972 Szapporo
1972 München
1972 München
1976 Montreal
1976 Montreal
1976 Innsbruck
1976 Innsbruck
1988 Szöul
1988 Szöul
1984 Szarajevó
1984 Szarajevó
1980 Moszkva
1980 Moszkva
1980 Lake Placid
1980 Lake Placid
1984 Los Angeles
1984 Los Angeles
1988 Calgary
1988 Calgary
1992 Barcelona
1992 Barcelona
1992 Albertville
1992 Albertville
1994 Lillehammer
1994 Lillehammer
1996 Atlanta
1996 Atlanta
1998 Nagano
1998 Nagano
2000 Sydney
2000 Sydney
2006 Torino
2006 Torino
2008 Peking
2008 Peking
2010 Vancouver
2010 Vancouver
2012 London
2012 London
1904-es Olimpiai küldöttség
1904-es Olimpiai küldöttség
Fuchs Jenő
Fuchs Jenő
1912-es Olimpiai Kardcsapat
1912-es Olimpiai Kardcsapat
Németh Imre
Németh Imre
Papp László
Papp László
Takács Károly
Takács Károly
1896 Athén
1896 Athén
1924 Chamonix
1924 Chamonix
2002 Salt Lake City
2002 Salt Lake City
2004 Athén
2004 Athén
Hajós Alfréd
Hajós Alfréd
1956-os Női kéziszer csapat
1956-os Női kéziszer csapat
Puskás Ferenc
Puskás Ferenc
Balczó András
Balczó András
Magyar Zoltán
Magyar Zoltán
Borkai Zsolt
Borkai Zsolt
Tordasi Ildikó
Tordasi Ildikó
Weisz Richárd
Weisz Richárd
2014 Szochy
2014 Szochy
Bauer Rudolf
Bauer Rudolf
Posta Sándor
Posta Sándor
Tersztyánszky Ödön
Tersztyánszky Ödön
Parti János
Parti János
1964-es Olimpiai labdarúgó válogatott
1964-es Olimpiai labdarúgó válogatott
1968-as Olimpiai párbajtőr csapat
1968-as Olimpiai párbajtőr csapat
Hegedűs Csaba
Hegedűs Csaba
Zsivótzky Gyula
Zsivótzky Gyula
Foltán László
Foltán László
Vaskuti István
Vaskuti István
Varga Károly
Varga Károly
Kovács Ágnes
Kovács Ágnes
Csollány Szilveszter
Csollány Szilveszter
Nagy Tímea
Nagy Tímea
Gyurta Dániel
Gyurta Dániel
Pars Krisztián
Pars Krisztián
Risztov Éva
Risztov Éva
Keleti Ágnes
Keleti Ágnes
Fábián László
Fábián László
Mizsér Attila
Mizsér Attila
Martinek János
Martinek János
Darnyi Tamás
Darnyi Tamás
Szabó Bence
Szabó Bence
Egerszegi Krisztina
Egerszegi Krisztina
Ónodi Henrietta
Ónodi Henrietta
Czene Attila
Czene Attila
Kőbán Rita
Kőbán Rita
Igaly Diána
Igaly Diána
Kammerer Zoltán
Kammerer Zoltán
Storcz Botond
Storcz Botond
Vereckei Ákos
Vereckei Ákos
Dr. Mező Ferenc
Dr. Mező Ferenc
Pelle István
Pelle István
Kabos Endre
Kabos Endre
Csák Ibolya
Csák Ibolya
Horváth Gábor
Horváth Gábor
2008-as Olimpiai bajnok vízilabda csapat
2008-as Olimpiai bajnok vízilabda csapat
Kovács Katalin
Kovács Katalin
Vajda Attila
Vajda Attila
Janics Natasa
Janics Natasa
Fazekas Krisztina
Fazekas Krisztina
Kozák Danuta
Kozák Danuta
Szabó Gabriella
Szabó Gabriella
Kovács Katalin
Kovács Katalin
Berki Krisztián
Berki Krisztián
Szilágyi Áron
Szilágyi Áron
Berczelly Tibor
Berczelly Tibor
Kovács Pál
Kovács Pál
Gerevich Aladár
Gerevich Aladár

„Egy káprázatos vizes-vb ugródeszka lehet az olimpiához”

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Gyárfás Tamás, a Magyar Úszó Szövetség (MÚSZ) elnöke szerint kétségtelenül nagyobbak az esélyek Közép-Európa, így Budapest számára is egy olimpiai pályázatot, illetve rendezést illetően a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) Agenda 2020 reformprogramjának megvalósulása esetén. Baráth Etele, a Magyar Kajak-Kenu Szövetség (MKKSZ) vezetője szintén úgy tartja: a tervezett újítások a budapesti játékok malmára hajtják a vizet.

 

Gyárfás Tamás (képünkön, fent) az MTI-nek azt mondta, a kérdés az, hogy mekkorák voltak eddig az esélyek, és mekkorák most, ugyanakkor úgy véli, a NOB új koncepciója, amely a gazdaságos, megtérülő, olcsóbb és kisebb olimpiákat támogatja, „felcsillantja a reményt".

„Ha úgy épülhetnek sportlétesítmények, hogy emiatt más fontos területek nem sérülnek, az maga lenne a csoda, akkor nem szabad tétovázni" – jelentette ki a Nemzetközi Úszó Szövetség (FINA) alelnöke, hangsúlyozva, a NOB nem az a testület, amelyik kockáztatásra kényszerül, kiadványokkal és makettekkel nem lehet meggyőzni a döntéshozókat. Szerinte a stadionoknak, uszodáknak, meghatározó létesítményeknek fel kell épülniük, vagy legalább a „visszafordíthatatlan folyamatoknak" el kell kezdődniük, mert egy világváros – olimpiai rendezéstől függetlenül – nem létezhet nélkülük.

A 2021-es budapesti vizes-világbajnokság szervezőbizottságának elnöke azt mondta, a hét év múlva sorra kerülő esemény „egyfajta próbababa", de nevezheti akár „csalinak" is az olimpiarendezést illetően. Gyárfás Tamás hozzátette, a 2021-es vb uszodaterveinek különböző változatait folyamatosan követi. Mint megjegyezte, van „igazán kecsegtető", de „igencsak leegyszerűsített" is, ugyanakkor szerinte ha Magyarország bármikor is olimpiát akar rendezni, „nem lenne ésszerű" a szerényebb megoldás mellett dönteni.

„Ezt a vb-t, a nélkülözhetetlen kormányzati kiállás mellett azért nyerhettük el, mert előtte sikeresen rendeztünk meg öt úszó Európa-bajnokságot, ezúttal pedig egy káprázatos vb lehet egy annál is jóval nagyobb eseményhez az ugródeszka" – jelentette ki a MÚSZ elnöke, kiemelve, az eseményre a FINA 207 tagországának legjobb sportolói tízezrével érkeznek, a televízió pedig legutóbb 4,5 milliárd embert ültetett a képernyő elé a 16 versenynap alatt. „Óriási a felelősségünk, mert amit tapasztalnak, abból ítélnek."

Gyárfás Tamás úgy véli, egy olimpiai pályázat már önmagában is hozzájárul az ország és a főváros fejlődéséhez, ha sikerrel jár, hosszabb távon „kényszerpályára" állítja az országot.

„Egy ilyen pályázat kötelezettségekkel jár, a tervek többé nem maradhatnak tervek, maradéktalanul meg kell őket valósítani, és nincs visszaút" – jelentette ki, hozzátéve: ha közös az akarat, akkor az erőket mozgósít, munkahelyeket teremt és befektetőket vonz. „Rajtunk kívül más nem ítélheti meg, hogy ez lehet-e valóság, vagy megmarad szép álomnak. Nekünk kell felmérni, van-e hozzá elég gazdasági erőnk, vagy sem."
    
A MÚSZ elnöke azzal kapcsolatban, hogy az Agenda 2020 reformjai egész Kelet-Közép-Európának esélyt adnak, hangsúlyozta, őt csak Magyarország érdekli. „Dönteni kell, vagy igen, vagy nem, a kérdés lebegtetése azonban nem visz előre" – mondta, jelezve, „ha kellően alátámasztható, hogy emiatt nem lesz majd kevesebb iskola vagy éppen kórház, akkor, a NOB új koncepciója ismeretében, most bele lehet vágni". Hangsúlyozta, nem fordulhat elő, hogy az ország egyik fele „sír, a másik meg nevet", mert szerinte ez közös játszma, s mindenkinek egy oldalon kell állnia.  

„Ha elsőre nem is, másodikra, harmadikra beérhet a következetes munka, a törekvés, de ha a pályázat belvillongással párosul, akkor értelmetlen az egésznek nekirugaszkodni" – mondta Gyárfás Tamás.

Baráth Etele (képünkön, lent), a Magyar Kajak-Kenu Szövetség (MKKSZ) elnöke szerint szemléletmódbeli változtatást tartalmaz az Olimpiai Agenda 2020, amely a gazdaságos, megtérülő, olcsóbb és kisebb ötkarikás játékokat támogatja.



A sportvezető a távirati irodának úgy nyilatkozott, a 40 pontból és számtalan alpontból álló tervezet legfontosabb üzenete az, hogy az olimpia olyan esemény, amely „négy évig tart", s vissza kell hatnia a rendező ország általános sportkultúrájára, életére.

„A pályázat és a rendezés gondolatával mindig foglalkozni kell, ugyanakkor annak a megítélése, hogy a változtatások nyomán egyértelműen gazdasági hasznot hajt-e a rendezés, nagyon komoly és mély elemzést kíván" – jelentette ki Baráth Etele, aki szerint az olimpiai pályázat első időszakában nem a politikának, hanem szakpolitikáknak, a civil és a gazdasági szféra összefogásának kellene meghatározónak lennie.

Hozzátéve: ahogyan a NOB-ban az Agenda 2020 elkészítését is széles körű, alapos egyeztetés előzte meg, úgy Magyarországon egy olimpiai pályázat esetén is hasonló módon kellene eljárni. Kiemelte az önkéntesek szerepét, szerinte az ő tevékenységük kiemelten fontos egy olimpiai rendezésnél, ők azonban akkor állnak az ügy mellé, ha megfelelő módon szólítják meg őket.

Baráth Etele szerint a gazdaságos és olcsóbb olimpiák támogatása Kelet-Közép-Európában biztosan versenyhelyzetet teremt, úgy véli, Csehország és Lengyelország biztosan „megmozdulna", mint mondta, utóbbi állam az elmúlt időszakban nagyon tudatosan építette a nemzeti tudatot, nemzetközi kapcsolatrendszerét. „Budapest és a magyar sport története ugyanakkor helyzetbe tudja hozni Magyarországot" – tette hozzá.
    
Az Agenda 2020-ban foglaltak szerint a NOB lehetőséget biztosítana arra, hogy egyes versenyeket, illetve teljes sportágak eseményeit a házigazda városon, kivételes esetben az adott országon kívül rendezzenek meg, az MKKSZ elnöke azonban nem tartaná „szerencsésnek" azt, hogy több ország legyen házigazdája az ötkarikás eseménynek.

Az, hogy különböző városok adjanak otthont az olimpiának, megvalósítható és jó ötlet, kihasználhat meglévő infrastruktúrát, ugyanakkor óriási fejlesztéseket kíván, biztonságtechnikai és közlekedési szempontból is" – mondta Baráth Etele, s jelezte, a Kelet-Közép-Európai régióból Magyarország kiemelkedik, mert többször akart már rendezni olimpiát. Az MKKSZ elnöke emlékeztetett arra, hogy Thomas Bach, a NOB elnöke nagy hangsúlyt fektet a sportolók véleményére, s ha Magyarországnak erős a lobbiereje, akkor az a pályázat szempontjából nagy előnyt és komoly esélyt jelenthet.


(MOB/MTI)


Kapcsolódó cikk:
Borkai Zsolt: A NOB reformjai történelmi esélyt adnak a Budapest méretű városoknak
„A 2024-es budapesti olimpia realitássá válhat”
Thomas Bach így reformálná meg a NOB-ot

Olimpiai érmeink

A magyar sportolók által eddig nyert

arany, ezüst és bronzérmek száma:


190 165 189
Facebook
Instagram
Rss
YouTube