Holényi Imre 1926 január 25-én született Balatonfüreden. A veszprémi Lovassy László Gimnáziumban érettségizett 1944-ben. Ezt követően öt félévet hallgatott a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen, majd a Veszprémi Vegyipari Egyetemen tanult, ahol 1968-ban vegyészmérnöki oklevelet szerzett.
Holényi több hajóosztályban is versenyzett, kalózzal és csillaghajóval két, repülő hollandival egy bajnokságot nyert. 1953-tól 1960-ig volt a válogatott keret tagja.
1959-ben az első repülő hollandi magyar bajnokságot azonos pontszámmal nyerte a Nagy–Siklósi páros a Holényi házaspár előtt, akik az utolsó futamban nem értek célba. Holényiék, bár elvesztették a bajnokságot, ebben az évben kiemelkedtek a magyar mezőnyből, és a válogatott keret tagjai voltak. A Kieler Wochén és Ostsee-n elért jó eredményeik után az Angliában rendezett világbajnokságon 8., a svédországi Európa-bajnokságon 4., míg a Riminiben rendezett nemzetközi versenyen első helyezést értek el. Ez az olimpiai szereplést jelentette számukra.
Az edzőbizottság nagyhatalmú urai azonban nem tudták megemészteni, hogy egy nő szerepel kiemelkedően a trapézon. Dolesch kijelentette: Holényi a feleségével nem utazhat az olimpiára. Jelöltje is megvan a Művész SK-ban – ahol ő az edző – versenyző Molnár Albin személyében. Holényi tiltakozott, de végül kénytelen volt beadni a derekát, így ők ketten utaztak el az 1960. évi olimpiára Rómába a repülő hollandi hajóosztályban.
Az olaszok jól szervezett olimpiai vitorlásversenyt rendeztek. Kivétel ez alól a csillaghajó és a repülő hollandi elsô futamát. A két osztály versenyeit egy pályán rendezték, ráadásul a csillaghajók rajtoltak előbb, és az első futamban, a hollandik nem sokkal a rajt után utolérték őket, ami bonyodalmakat okozott, volt aki legalább tíz helyet veszített. Holényiék is rosszul jártak, így az első futamban a huszadik helyen értek célba.
Másnap kellemes, 3–5 méteres szél fújt. Holényi túltette magát az előző napi fiaskón, és jól versenyzett, a tizenkettedik helyen végzett.
A harmadik versenynapon a 6–8 m/s-os szél jobban feküdt a magyar párosnak, ami az eredményükön is meglátszott: az előkelő kilencedik helyen értek célba.
A következő napon kevéske szellő – 1,5–3,0 m/s – fújdogált. Ez nem kedvezett a magyaroknak. Holényiék ennek ellenére jól szerepeltek: 11. helyen futottak célba.
Az ötödik futamra ismét gyenge szélben (2,0–4,5 m/s) került sor. A későbbi olimpiai bajnok norvég Peter Lunde junior végig vezetve nyert. Az utolsó cirkáló szakasz kezdetekor a szovjet Alekszandr Selkovnikov volt a második, azonban Holényi megelőzte, így a magyar kettős második helyen futott célba! Ez nagy visszhangot váltott ki, szenzációnak számított. A Holényi–Molnár páros az ötödik futamot követően a tizedik helyen állt az összesítésben.
Következett a fekete leves. A hatodik napon 4–8 m/s erősségű nyugati-délnyugati szélben rajtolt a mezőny. Holényiék és további három hajó nem ért célba. Valamilyen technikai problémának kellett lennie, mert Holényiék ebben a szélben kiemelkedő teljesítményre voltak képesek.
Ezt támasztják alá az utolsó nap eseményei is. A hetedik versenynapon gyenge, 2–5 m/s-os szél lengedezett. Hasonló körülmények között Holényiék a második helyen végeztek az ötödik futamban, így okkal várhatott a magyar csapat egy jó befejezést tőlük. Ez azonban nem sikerült, a legrosszabb eredményüket
ismételték meg, a huszadik helyen végeztek. Ezzel végeredményben visszacsúsztak a 13. helyre.
Az olimpiai eredményt akkor a vitorlástársadalom sikerként értékelte, ellentétben a sportág vezetőivel, akik kudarcnak tekintették a Holényi–Molnár páros olimpiai szereplését. Ezek szerint akkoriban gyenge eredménynek számított, ha valaki az olimpián többek között legyőzte a francia, az ausztrál, a kanadai, a svéd, a brazil és a portugál párosokat.
A NIKE Fűzfői Nitrokémia Vállalatnál üzemvezetőként, főmérnökként dolgozott. Ő irányította az üzemet a leghosszabb ideig robbanás nélkül, emiatt Svédországból több megkeresést is kapott, 1968-ban Göteborgba emigrált, a Dynamit Nobel AG cégnél dolgozott nyugdíjazásáig. Nyugdíjas éveire feleségével Spanyolországban telepedett le.
Linkek:
sports-reference.com
Keresés