1904 St. Louis
1904 St. Louis
1900 Párizs
1900 Párizs
1908 London
1908 London
1912 Stockholm
1912 Stockholm
1920 Antwerpen
1920 Antwerpen
1924 Párizs
1924 Párizs
1932 Lake Placid
1932 Lake Placid
1928 Amszterdam
1928 Amszterdam
1928 St. Moritz
1928 St. Moritz
1932 Los Angeles
1932 Los Angeles
1936 Berlin
1936 Berlin
1936 Garmisch-Partenkirchen
1936 Garmisch-Partenkirchen
1948 London
1948 London
1948 St. Moritz
1948 St. Moritz
1952 Helsinki
1952 Helsinki
1952 Oslo
1952 Oslo
1956 Melbourne
1956 Melbourne
1956 Cortina d'Ampezzo
1956 Cortina d'Ampezzo
1960 Róma
1960 Róma
1960 Squaw Valley
1960 Squaw Valley
1964 Tokió
1964 Tokió
1964 Innsbruck
1964 Innsbruck
1968 Mexikó
1968 Mexikó
1968 Grenoble
1968 Grenoble
1972 Szapporo
1972 Szapporo
1972 München
1972 München
1976 Montreal
1976 Montreal
1976 Innsbruck
1976 Innsbruck
1988 Szöul
1988 Szöul
1984 Szarajevó
1984 Szarajevó
1980 Moszkva
1980 Moszkva
1980 Lake Placid
1980 Lake Placid
1984 Los Angeles
1984 Los Angeles
1988 Calgary
1988 Calgary
1992 Barcelona
1992 Barcelona
1992 Albertville
1992 Albertville
1994 Lillehammer
1994 Lillehammer
1996 Atlanta
1996 Atlanta
1998 Nagano
1998 Nagano
2000 Sydney
2000 Sydney
2006 Torino
2006 Torino
2008 Peking
2008 Peking
2010 Vancouver
2010 Vancouver
2012 London
2012 London
1904-es Olimpiai küldöttség
1904-es Olimpiai küldöttség
Fuchs Jenő
Fuchs Jenő
1912-es Olimpiai Kardcsapat
1912-es Olimpiai Kardcsapat
Németh Imre
Németh Imre
Papp László
Papp László
Takács Károly
Takács Károly
1896 Athén
1896 Athén
1924 Chamonix
1924 Chamonix
2002 Salt Lake City
2002 Salt Lake City
2004 Athén
2004 Athén
Hajós Alfréd
Hajós Alfréd
1956-os Női kéziszer csapat
1956-os Női kéziszer csapat
Puskás Ferenc
Puskás Ferenc
Balczó András
Balczó András
Magyar Zoltán
Magyar Zoltán
Borkai Zsolt
Borkai Zsolt
Tordasi Ildikó
Tordasi Ildikó
Weisz Richárd
Weisz Richárd
2014 Szochy
2014 Szochy
Bauer Rudolf
Bauer Rudolf
Posta Sándor
Posta Sándor
Tersztyánszky Ödön
Tersztyánszky Ödön
Parti János
Parti János
1964-es Olimpiai labdarúgó válogatott
1964-es Olimpiai labdarúgó válogatott
1968-as Olimpiai párbajtőr csapat
1968-as Olimpiai párbajtőr csapat
Hegedűs Csaba
Hegedűs Csaba
Zsivótzky Gyula
Zsivótzky Gyula
Foltán László
Foltán László
Vaskuti István
Vaskuti István
Varga Károly
Varga Károly
Kovács Ágnes
Kovács Ágnes
Csollány Szilveszter
Csollány Szilveszter
Nagy Tímea
Nagy Tímea
Gyurta Dániel
Gyurta Dániel
Pars Krisztián
Pars Krisztián
Risztov Éva
Risztov Éva
Keleti Ágnes
Keleti Ágnes
Fábián László
Fábián László
Mizsér Attila
Mizsér Attila
Martinek János
Martinek János
Darnyi Tamás
Darnyi Tamás
Szabó Bence
Szabó Bence
Egerszegi Krisztina
Egerszegi Krisztina
Ónodi Henrietta
Ónodi Henrietta
Czene Attila
Czene Attila
Kőbán Rita
Kőbán Rita
Igaly Diána
Igaly Diána
Kammerer Zoltán
Kammerer Zoltán
Storcz Botond
Storcz Botond
Vereckei Ákos
Vereckei Ákos
Dr. Mező Ferenc
Dr. Mező Ferenc
Pelle István
Pelle István
Kabos Endre
Kabos Endre
Csák Ibolya
Csák Ibolya
Horváth Gábor
Horváth Gábor
2008-as Olimpiai bajnok vízilabda csapat
2008-as Olimpiai bajnok vízilabda csapat
Kovács Katalin
Kovács Katalin
Vajda Attila
Vajda Attila
Janics Natasa
Janics Natasa
Fazekas Krisztina
Fazekas Krisztina
Kozák Danuta
Kozák Danuta
Szabó Gabriella
Szabó Gabriella
Kovács Katalin
Kovács Katalin
Berki Krisztián
Berki Krisztián
Szilágyi Áron
Szilágyi Áron
Berczelly Tibor
Berczelly Tibor
Kovács Pál
Kovács Pál
Gerevich Aladár
Gerevich Aladár

Felelős döntést kell hozni

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Nem az a kérdés, lesz-e közép-európai olimpia, hanem hogy mikor és hol – állítja Borkai Zsolt MOB-elnök, aki sportemberként tudja, csak az a verseny nyerhető meg, amin elindulunk. Borkai Zsolttal a MOB arany fokozatú támogatója, a Nemzeti Sport vezető szerkesztője, Szűcs Miklós készített interjút. A cikk a sportnapilap február 8-ai számában jelent meg.

Az Agenda 2020 ismeretében olimpiai bajnokként és sportvezetőként kötelezőnek érezte, hogy a MOB támogassa egy budapesti olimpia pályázatának ötletét?

Ez a MOB alapszabályából is egyértelműen következik. Azt szokták mondani, egy sportoló életében a legnagyobb élmény hazai környezetben a csúcsra érni, és csodálatos lenne a magyaroknak szurkolni egy budapesti olimpián. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság gazdaságos olimpiát célzó, Agenda 2020 reformja nélkül azonban sokkal nehezebb lenne a helyzetünk. A NOB úgy döntött, olcsóbb, megtérülő játékokat akar 2020 után, fenntartható vagy ideiglenes létesítményekkel. A gazdaságos olimpia forradalmi változást jelent, Magyarországnak pedig történelmi esélyt. Az időzítés mindig nagyon fontos, most nem alaptalanul gondolhatjuk, eljött a mi időnk.

A MOB közgyűlése elsöprő többséggel, egy ellenszavazattal fogadta el az olimpiai pályázat előkészítésére irányuló határozati javaslatot. Ilyen egyértelmű igenre számított?

Igen. A magyar olimpiai család egyértelműen olimpiapárti. Nem is értem azt a MOB-tagot, aki erre a határozatra nemmel szavazott. Az olimpia természetesen több mint egy sportesemény. Az olimpia gazdasági és társadalmi kérdés. A közgyűlésen elfogadott határozat címe: Felelősen az olimpiáért. Mi a társadalmi felelősségünk tudatában, egész Magyarország iránti felelősségérzettel tesszük meg javaslatainkat. Az olimpiarendezésről, illetve a pályázásról alapos előkészítés után felelős döntést kell hozni. Akkor járunk el felelősen, ha a megvalósíthatósági tanulmány megmutatja a realitásokat, ha társadalmi párbeszédet kezdeményezünk. Jó döntést így hozhat Magyarország, ez a meggyőződésünk.

A következő hónapok munkájától függ, hogy szeptemberben végül beadja-e Budapest szándéknyilatkozatát a 2024-es nyári játékok megrendezésére. Melyek az elkövetkező időszak legfontosabb teendői?

Az olimpiarendezés megpályázása csak akkor lehet sikeres, ha mindannyian magunkénak érezzük ezt a célt, az egész ország mögé áll. Csak akkor szabad pályázni, ha az gazdaságilag racionális, előnyös és garantálható a társadalmi konszenzus. Ha bármelyik feltétel nincs meg, tilos pályázni. Ezért javasoljuk, készüljön el a realitásokat bemutató elemzés, megvalósíthatósági tanulmány, és kérdezzük meg az országot egy olimpiai társadalmi párbeszéd keretében. Ráadásul sem az olimpiai védnökök testülete, sem a MOB nem gondolja, hogy mindent tud, ezért kérjük a társadalmi párbeszéd közös megszervezésére az akadémiát, az iparkamarát, a gyáriparosokat, a vállalkozók szervezetét, mindenkit, aki érdemben hozzá tud tenni a gondolathoz.

Elképzelhetőnek tartja, hogy valami okból mégsem jutunk el odáig, hogy a NOB-nak elküldjük a szándéknyilatkozatot?

Egyetlen küzdelembe sem szabad a vereség esélyét latolgatva belevágni. Kétezer-kettőben készült egy megvalósíthatósági tanulmány, amely azt mondta, néhány kritikus feltétel teljesülése esetén reális a budapesti olimpia gondolata. Az azóta eltelt tizenhárom évben számos feltétel teljesült, elég, ha a megvalósult beruházásokra gondolunk. Másrészt a léc is lejjebb került, az Agenda 2020 jelentősen könnyítette a feltételeket. Ugyanakkor az őszinte válaszom a kérdésre: igen, előfordulhat, hogy nem nevezünk be. A kérdés nyitva van. Abban bízom, hogy a társadalmi párbeszéd és a megvalósíthatósági tanulmány minden kérdésre választ ad, és jó szívvel dönthetünk úgy: Budapest, Magyarország pályázik.

Mondjon néhány érvet, amivel meggyőzné az esetleges kétkedőket.

A gazdaságos olimpia reformja, az olcsóbb játékok lehetősége, az ideiglenes és a meglévő létesítmények használatának ösztönzése, az elmúlt tíz év magyarországi fejlesztései, a közlekedési beruházások, a sportlétesítmény-fejlesztések, az olimpiától független meglévő terveink, az európai uniós fejlesztési források mind-mind sokkal közelebb vihetik Magyarországot az olimpiarendezéshez, mint valaha. A rendezés gazdasági növekedést és munkahelyeket teremt, segíti, hogy a magyarok életszínvonala közelítsen a nyugatéhoz. Segíti, hogy az egész ország előrébb jusson.

Milyen szempontok figyelembevételével dönthet a NOB arról, mely városok kerülhetnek be a hivatalos pályázók közé?

Döntő szempont lesz, hogy mennyiben felel meg egy terv a gazdaságos olimpia koncepciójának, az Agenda 2020-nak. Ez a mi esélyünk. Ami eddig hátrányt jelentett, azt most a javunkra fordíthatjuk. Budapest mellett számolhatunk nyolc-tíz vidéki helyszínnel is. Győr, Veszprém, Székesfehérvár, Szombathely, Miskolc, Debrecen, Szeged már most rendelkezik vagy az olimpiától függetlenül rendelkezni fog alkalmas létesítményekkel. A sor bővíthető és bővítendő is! Az Agenda 2020-at kihasználva lehet néhány szomszédos országbeli helyszín is. Mi biztosan élünk a NOB javaslatával, az olimpiától függetlenül meglévő létesítményekre és ideiglenes, az olimpia után elbontható létesítményekre összpontosítunk. A cél világos: a lehető legkisebb kiadás, a lehető legnagyobb haszon.

Mivel az Agenda 2020 a kisebb városoknak is lehetőséget teremt az indulásra és a 2024-es lesz az első nyári olimpia, amelynek a házigazdáját már ennek figyelembevételével döntik el, elképzelhető, hogy egy Budapest nagyságrendű város előnyt élvez majd a kiválasztásnál?

A NOB-reform csökkenti az olimpiai és paralimpiai játékok költségét, lehetővé teszi a helyszínek szétterítését, több ország rendezését, elsőbbségben részesíti a fenntarthatóságot és az ideiglenes létesítményeket. Ezek a szempontok nemcsak elméletiek, a gyakorlatban is igazolnia kell a nyitást, a váltást a NOB-nak. Tehát egyértelműen igen a válaszom.

Tud arról, hogy a régióból, Kelet-Közép-Európából más város is gondolkodna a rendezésen?

A csehek és a lengyelek korábban is gondolkoztak, a gazdaságos olimpia esély lehet Romániának is. Két dolgot fontos tudnunk: immár nem az a kérdés, lesz-e közép-európai olimpia, hanem, hogy mikor és hol.

Érzése szerint mekkora egy esetleges budapesti olimpia társadalmi támogatottsága?

Ez fontos kérdés, és az előttünk álló hónapok feladata, hogy választ kapjunk rá. Tapasztalatom szerint a magyar emberek szeretik a sportot, bárhova elutaznak, hogy támogassák a kedvenceket. Természetesen most ennél többről van szó, és ezért is kezdeményeztünk társadalmi párbeszédet az olimpiarendezésről.

Utazzunk kicsit az időben, tegyük fel, hogy 2017 augusztusában járunk. Milyen érvekkel próbálná Budapest mellé állítani a Nemzetközi Olimpiai Bizottság tagjait?

Az elmúlt években számos sportágban, a kajak-kenutól az úszáson, vízilabdán, cselgáncson, birkózáson át az atlétikáig rendeztünk minden szempontból sikeres világversenyt, tehát garantálható, hogy kiváló olimpiát tudunk tető alá hozni, elismerten jó házigazdák vagyunk. Ráadásul közvetlen a döntés előtt Győr lesz a házigazdája a nyári EYOF-nak, az európai olimpiai család legnagyobb korosztályos versenyének, ahol a NOB vezetői is megjelennek. Hangsúlyozzuk, mennyire megfelelünk az Agenda 2020 gazdaságos olimpia koncepciójának. Bemutatjuk a gyönyörű és izgalmas Budapestet, az elmúlt tizenöt év fejlesztéseit, Magyarországot. Külön kiemeljük a sportlétesítményeket, a kitűnő közlekedést, az európai összehasonlításban is kiváló közbiztonságot, a terrorveszély hiányát. Érvelünk, hogy Közép-Európában még sohasem voltak nyári játékok, és itt lenne az ideje. Érvelünk azzal is, hogy dr. Kemény Ferenc révén azon kevés nemzet között vagyunk, amelyek képviseltették magukat a NOB indulásakor, NOB-alapítók vagyunk. A MOB az idén lesz százhúsz éves. Az egyik adunk pedig a magyarok eredményei az olimpián, a sok-sok legendás bajnok és érmes, előkelő helyünk az éremtáblázaton. A tíz legeredményesebb nemzet közül egyedül mi nem rendezhettünk még olimpiát.

A felkészülési időszakot és magát a játékokat is figyelembe véve milyen hozadéka lehet egy budapesti olimpiának?

Ha jól csináljuk, az olimpia segítheti Magyarország felemelkedését. Fejlődik az ország, növekszik a gazdaság, lesz munkája mindenkinek, aki dolgozni képes. Munkahelyek sokasága jön létre. Megépülnek utak, hidak, vasúti pályák, amit tervezünk egyébként is, de sokszor késnek, elmaradnak. Erősödik az együttműködés, az önkéntesség kultúrája. Mi most azt javasoljuk, ne rettenjünk meg. Csak az a verseny nyerhető meg, amelyen elindulunk.

 (Nemzeti Sport/Szűcs Miklós fotó: MOB)

Olimpiai érmeink

A magyar sportolók által eddig nyert

arany, ezüst és bronzérmek száma:


190 165 189
Facebook
Instagram
Rss
YouTube