Hétplatformos pekingi MOB-sajtó a számok tükrében
A Magyar Olimpiai Bizottság sajtócsapata a pekingi téli olimpia alkalmával folytatta a tokiói játékok alatt megkezdett kommunikációs utat, zömében az akkor kialakított legénységgel, Gundel Takács Gábor vezetésével. A hírek, képgalériák, posztok összesen 7 felületen jelentek meg.
Ezúttal is kiemelt célunk volt az olimpiai mozgalom, a MOB, a sportolók, a Magyar Olimpiai Csapat és a Magyarock-márka értékeinek képviselete, azok saját tartalmakon keresztül történő markáns megjelenítése. Ennek eszközeként intenzíven használtuk a 2021-ben kialakított, 7 platformból álló portfóliócsomagunkat: olimpia.hu és magyarock.hu, Magyarock-Instagram, Magyarock-Facebook, Magyarock-TikTok, Magyarock-Youtube, valamint MOB-LinkedIn felületeinket. S hogy a 7 felülethez milyen statisztika társul? Az alábbi sorok közt az is kiolvasható.
A szervezők a játékok előtt a Playbookokban tették közzé a járványügyi szabályozásokat, korlátozásokat. Az olimpiát burokrendszerben bonyolították le, ami igen megnehezítette az újságírók dolgát. A szigorú protokoll miatt csekély létszámú magyar médiacsapat (MTVA, MTI, Nemzeti Sport, MOKSZ és a MOB sajtócsapata) utazott a kínai fővárosba.
Az újságírók az olimpiai falun kívül lettek elszállásolva, napi, garatból vett tesztelésen estek át. A szigorú buborékrendszerű lebonyolítás során a versenyhelyszínekre korlátozás nélkül eljuthattak, az olimpiai faluba azonban nem léphettek be, a sportolókkal a futamok után a vegyes zónákban találkozhattak rövid ideig, interjút ezen felül telefonon készíthettek. Mindezek behatárolták a lehetőségeket.
A játékok megnyitójának napján megjelent az online csapatkönyv lapozható formában, amelyet az olimpia.hu-n és a magyarock.hu-n is elérhetővé tettünk; a kreatív és image stúdiófotókkal színesített kiadvány bemutatja a magyar delegációt.
A játékok előtti médiaakkreditációs folyamatot a MOB kommunikációs egysége koordinálta, mely az olimpia előtt és alatt megerősített párbeszédet folytatott az érintett sportági szakszövetségek sajtómunkatársaival és a magyar média szereplőivel. Tájékoztató információkat, meghívókat küldtünk számukra, a helyszínen eleget tettünk a sajtóigények kielégítésének. A rövidpályás gyorskorcsolyázók sikere után Teams-meeting keretében sajtótájékoztatót szerveztünk, amelyhez több mint 40-en csatlakoztak.
Hét felületen kommunikáltunk. Nem volt célunk a hírversenybe beszállni; cél a saját ötlet alapján készült tartalmak előállítása volt. A magyarock.hu rendszeres és hiteles forrássá vált a távirati iroda és/vagy más médium/szövetség tartalmaihoz.
Az egyes platformokat az elemzések során érdemes a saját kontextusukban vizsgálni. A Magyarock közösségi médiaoldalai igen aktívak voltak a játékok teljes időtartama alatt. A belső gyártású tartalmak valamennyi felületen illeszkedtek az adott platform sajátosságaihoz, amelynek hatására jelentős követőtábor-növekedést produkált az összes általunk gondozott oldal. Az eredményeket az olimpiát megelőző felvezető időszakot és az utókommunikációt is figyelembe véve vizsgáltuk, így a számok a január 28. és február 27. közötti intervallumot foglalják magukba. A tokiói játékokhoz képest Pekingben nagyobb hangsúlyt és erőforrást biztosítottunk a rövid képes posztok mellett a hosszabb, szöveges tartalmak gyártására is.
A Magyarock Facebook-oldalának követőbázisa ezen ciklusban több mint 2 ezer új felhasználóval 38 196-ra gyarapodott. A vizsgált időszakban összesen 2 327 752 felhasználót ért el a platformon létrehozott többszáz bejegyzés. A legnépszerűbb tartalom elérés alapján a vegyes váltó bronzérmes gratulálósablonja volt, amely 772 800 felhasználóhoz jutott el. A legtöbb reakciót Liu Shaoang aranyérmes gratuláló sablonja kapta, amely saját felületünkön több mint 5600, az 1598 megosztással együtt 50,5 ezer reakciót váltott ki. A legnépszerűbb videó a rövidpályás gyorskorcsolyázók hazaindulásáról készített anyagunk volt, amely 317 ezer felhasználóhoz jutott el, több mint 104 ezren tekintették meg, és több mint 6700 like érkezett rá. Összességében több mint 170 bejegyzést tettünk közzé Facebook-oldalunkon, ebből 17 videós anyag volt.
Az összes vizsgált platformunk közül a legnagyobb mértékű növekedést a Magyarock Instagram-oldalán tapasztaltuk, amely csaknem 7 ezer új felhasználóval 39 ezer követőt számlál jelenleg. Az Instagram-tartalmaink 871 716 emberhez jutottak el összesen (ez több mint a tokiói olimpia 787 893-as összelérése). A legnépszerűbb bejegyzés Liu Shaolin öröme volt testvére győzelme után, amely 145 ezer felhasználónál jelent meg összesen, valamint 16 273 lájkot gyűjtött be. A január 28-tól február 27-ig terjedő időszakban több mint 220 bejegyzést, videót és történetet tettünk közzé Instagramon.
A Magyarock Tiktok-oldala szintén jelentős követőszám-emelkedést produkált: 30,5 ezerről 35,5 ezerre nőtt a bázis. A videókra összesen 182 ezer kedvelés érkezett, a legtöbb megtekintést az olimpiai falu rejtélyes hangjai hozták, 426 ezer lejátszást generálva, míg a szkeleton sportágbemutató videó lájkokban bizonyult elsőnek, 31,3 ezer kedvelést gyűjtve. A platformra 20 exkluzív videós tartalom került ki a téli olimpia időszakában.
A Magyarock YouTube-oldalán a vizsgált időszakban 7 videó ment ki, amelyek közül számos interjú többtízezres megtekintést jegyez. A Liu Shaoanggal az olimpiai bajnoki címe után készített anyagunk a legnépszerűbb, amely már több mint 50 ezer lejátszást és 1600 like-ot számlál. A téli olimpiai időszakban 783 feliratkozóval 29 945-re bővült a csatorna, videóink 246 589 megtekintést és 18 100 óra nézési időt generáltak.
A teljesen megújult magyarock.hu 76 104 oldalmegtekintést és 63 959 egyedi oldalmegtekintést gyűjtött a vizsgált periódusban. Legnépszerűbb írásos tartalmunk a Knoch Viktorral Kozuback Kamilláról és Liu Shaoangról készült cikkünk volt, amelyre 5149-en kattintottak. A 2022-es pekingi téli olimpia időszakában több mint 50 hosszabb, írásos, képes bejegyzést és közel 30 fotógalériát tettünk közzé megújult weboldalunkon. A saját tartalmak (képes beszámoló, interjú, színes hír, blog, napló) jelentős részét a kint tartózkodó kollégák a saját megélt élményeik és interjúk alapján jegyezték. Ez napi minimum 2, de többször 4-5, saját képpel, montázzsal, vagy grafikával készült írást is jelentett. A cikkek zömét a Magyarock Facebook-oldalán megosztottuk. Ez jelentős előrelépés Tokióhoz képest, hiszen akkor az oldal nem frissült, a MOB újságírót nem delegált erre a feladatra.
Az olimpia.hu (intézményi honlap) főoldalán minden nap felkerült a napi versenyek időrendje rajtlistákkal, a verseny végeztével azonnal a sportoló által elért eredmény. Menüpontokban megjelent az összes magyar érdekeltségű esemény, valamennyi sportág hivatalos eredménye, jegyzőkönyve. Vezettük az éremtáblát és az 1-6. helyezéseket feldolgozó ponttáblázatot, a magyar csapat dicsőségtábláját. A magyarock.hu honlapra a saját írott tartalmak mellett felkerültek a napi összefoglalók és a képgalériák is. Ezek a felületek elérhetők voltak az olimpia.hu-ról átirányítva.
LinkedIn-oldalunk alapvetően az intézményi kommunikáció felülete, de úgy gondoltuk, az olimpia időszakában a sikereinket ezen a felületen is megmutatjuk. Kevésbé a cikkeinket, inkább az érmes képeinket, grafikáinkat jelenítettük meg. Túlszárnyaltuk a tokiói rekordot jelentő Szilágyi Áron olimpiai bajnoki posztot, és a követőink száma is jelentősen nőtt. Az új rekordot Liu Shaoang olimpiai győzelmének képes grafikája hozta: több mint 245 ezer elérést és mintegy 6 ezer kedvelést. Követőinket a folyamatos és aktuális, gyors jelenlétünkkel – a tokiói 3 ezerhez képest – sikerült 4 ezer fölé feltornázni, ami látványos fejlődés.
Az olimpiai időszak egyik sarkalatos pontja volt a Magyar Olimpiai Bizottság új elnökének kommunikációja is. Gyulay Zsoltot a játékok megnyitója előtt alig egy héttel választották meg, így nem volt meglepő, hogy a tisztújítás utáni napokban is jelentős médiaérdeklődés övezte. Ezen interjúk koordinálása részben a kint lévő sajtócsapat feladata volt, mint ahogy a saját elnöki tartalmak legyártása is. Az elnöki kommunikációt a szervezeti honlapon és a LinkedIn-oldalunkon jelentettük meg.
A kommunikációs feladatokhoz hozzátartozott a grafikák, képmontázsok napi szintű elkészítése, és azok platformjainkon történő minél gyorsabb megjelenítése is.
Az olimpia utolsó hétvégéjére esett a Freeze Magyarock Budapest télisport-fesztivál. A MOB sajtócsapata a Városligeti Műjégpályán rendezett eseménynek a kommunikációs támogatásában is részt vett. A rendezvényen Gyulay Zsolt MOB-elnök mellett megjelent a pekingi olimpikonok közül Liu Shaoang, Liu Shaolin Sándor és Kékesi Márton.
A short track-esek köszöntésére a hazai szövetség (MOKSZ) rendezett sajtótájékoztatóval egybekötött eseményt, amin a MOB elnöke, főtitkára és sportigazgatója is részt vett. Az olimpiát követő napokban több alkalommal tettünk eleget a sajtó igényeinek vezetői nyilatkozatokkal.
A MOB kiküldött munkatársai: Gundel Takács Gábor sajtóattasé, Barát Kornélia, Szántó Ruben és Vasvári Ferenc újságíró, Molnár Ádám és Szalmás Péter fotós; a pekingi csapatiroda tagja volt Bodaki Márk, aki a kommunikációs feladatokból is jelentősen kivette részét. A hátországot a budapesti MOB-irodában állandó kollégaként Balássy László biztosította, a tevékenységet 3 külsős, alkalmi újságíró segítette, akik munkája mindkét honlapra kiterjedt.
(MOB)
Keresés