1904 St. Louis
1904 St. Louis
1900 Párizs
1900 Párizs
1908 London
1908 London
1912 Stockholm
1912 Stockholm
1920 Antwerpen
1920 Antwerpen
1924 Párizs
1924 Párizs
1932 Lake Placid
1932 Lake Placid
1928 Amszterdam
1928 Amszterdam
1928 St. Moritz
1928 St. Moritz
1932 Los Angeles
1932 Los Angeles
1936 Berlin
1936 Berlin
1936 Garmisch-Partenkirchen
1936 Garmisch-Partenkirchen
1948 London
1948 London
1948 St. Moritz
1948 St. Moritz
1952 Helsinki
1952 Helsinki
1952 Oslo
1952 Oslo
1956 Melbourne
1956 Melbourne
1956 Cortina d'Ampezzo
1956 Cortina d'Ampezzo
1960 Róma
1960 Róma
1960 Squaw Valley
1960 Squaw Valley
1964 Tokió
1964 Tokió
1964 Innsbruck
1964 Innsbruck
1968 Mexikó
1968 Mexikó
1968 Grenoble
1968 Grenoble
1972 Szapporo
1972 Szapporo
1972 München
1972 München
1976 Montreal
1976 Montreal
1976 Innsbruck
1976 Innsbruck
1988 Szöul
1988 Szöul
1984 Szarajevó
1984 Szarajevó
1980 Moszkva
1980 Moszkva
1980 Lake Placid
1980 Lake Placid
1984 Los Angeles
1984 Los Angeles
1988 Calgary
1988 Calgary
1992 Barcelona
1992 Barcelona
1992 Albertville
1992 Albertville
1994 Lillehammer
1994 Lillehammer
1996 Atlanta
1996 Atlanta
1998 Nagano
1998 Nagano
2000 Sydney
2000 Sydney
2006 Torino
2006 Torino
2008 Peking
2008 Peking
2010 Vancouver
2010 Vancouver
2012 London
2012 London
1904-es Olimpiai küldöttség
1904-es Olimpiai küldöttség
Fuchs Jenő
Fuchs Jenő
1912-es Olimpiai Kardcsapat
1912-es Olimpiai Kardcsapat
Németh Imre
Németh Imre
Papp László
Papp László
Takács Károly
Takács Károly
1896 Athén
1896 Athén
1924 Chamonix
1924 Chamonix
2002 Salt Lake City
2002 Salt Lake City
2004 Athén
2004 Athén
Hajós Alfréd
Hajós Alfréd
1956-os Női kéziszer csapat
1956-os Női kéziszer csapat
Puskás Ferenc
Puskás Ferenc
Balczó András
Balczó András
Magyar Zoltán
Magyar Zoltán
Borkai Zsolt
Borkai Zsolt
Tordasi Ildikó
Tordasi Ildikó
Weisz Richárd
Weisz Richárd
2014 Szochy
2014 Szochy
Bauer Rudolf
Bauer Rudolf
Posta Sándor
Posta Sándor
Tersztyánszky Ödön
Tersztyánszky Ödön
Parti János
Parti János
1964-es Olimpiai labdarúgó válogatott
1964-es Olimpiai labdarúgó válogatott
1968-as Olimpiai párbajtőr csapat
1968-as Olimpiai párbajtőr csapat
Hegedűs Csaba
Hegedűs Csaba
Zsivótzky Gyula
Zsivótzky Gyula
Foltán László
Foltán László
Vaskuti István
Vaskuti István
Varga Károly
Varga Károly
Kovács Ágnes
Kovács Ágnes
Csollány Szilveszter
Csollány Szilveszter
Nagy Tímea
Nagy Tímea
Gyurta Dániel
Gyurta Dániel
Pars Krisztián
Pars Krisztián
Risztov Éva
Risztov Éva
Keleti Ágnes
Keleti Ágnes
Fábián László
Fábián László
Mizsér Attila
Mizsér Attila
Martinek János
Martinek János
Darnyi Tamás
Darnyi Tamás
Szabó Bence
Szabó Bence
Egerszegi Krisztina
Egerszegi Krisztina
Ónodi Henrietta
Ónodi Henrietta
Czene Attila
Czene Attila
Kőbán Rita
Kőbán Rita
Igaly Diána
Igaly Diána
Kammerer Zoltán
Kammerer Zoltán
Storcz Botond
Storcz Botond
Vereckei Ákos
Vereckei Ákos
Dr. Mező Ferenc
Dr. Mező Ferenc
Pelle István
Pelle István
Kabos Endre
Kabos Endre
Csák Ibolya
Csák Ibolya
Horváth Gábor
Horváth Gábor
2008-as Olimpiai bajnok vízilabda csapat
2008-as Olimpiai bajnok vízilabda csapat
Kovács Katalin
Kovács Katalin
Vajda Attila
Vajda Attila
Janics Natasa
Janics Natasa
Fazekas Krisztina
Fazekas Krisztina
Kozák Danuta
Kozák Danuta
Szabó Gabriella
Szabó Gabriella
Kovács Katalin
Kovács Katalin
Berki Krisztián
Berki Krisztián
Szilágyi Áron
Szilágyi Áron
Berczelly Tibor
Berczelly Tibor
Kovács Pál
Kovács Pál
Gerevich Aladár
Gerevich Aladár

Tantárgy lehet az olimpiai nevelés

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Megjelent az Olimpiai Értékek Nevelési és Oktatási Program (OVEP) magyar nyelven is a Nemzetközi Olimpiai Bizottság honlapján. A projektet a Magyar Olimpiai Bizottság és a Magyar Olimpiai Akadémia is támogatja. Június végén a MOB-székházban workshop-on tárgyalták a projektet az érintet tanárok. A program iskolákban való alkalmazása már ősztől, a 2022/2023-as tanévben először PILOT formájában kezdődhet, majd cél, hogy önálló tantárgyként szerepeljen a köznevelésben. 

Az OVEP egy értékalapú oktatási program, amely a három alapvető olimpiai értéket (kiválóság, tisztelet és barátság) hivatott átadni a fiataloknak úgy, hogy ne csak megértsék a jelentésüket, hanem alkalmazzák is őket egész életük során.

"Háromfős team fogja elkészíteni az alternatív kerettantervet, amely alapján választhatják az iskolák az Olimpiai nevelés című tantárgyat. A kerettanterv elkészülését megelőzően a Magyar Olimpiai Akadémia támogatásával PILOT-program keretein belül kerül bevezetésre az Olimpiai Értékek Nevelési és Oktatási Program (OVEP), segítséget adva ezzel a tanároknak abban, hogy minél hatékonyabban tölthessék ki a testnevelés, etika és osztályfőnöki órákat, valamint hogy támogassák azt az irányt, hogy mozgáson keresztül nem csak a fizikumunkat kultiváljuk, hanem a személyiségünket is fejlesztjük" - mondta Szijj Lilla, a Magyar Olimpiai Akadémia egyik olimpiai nevelésért felelős koordinátora, aki fordította és lektorálta a kiadványt.

"Apró lépésekkel elérhetjük, ahogy Coubertin báró is elképzelte több, mint 100 évvel ezelőtt, hogy társadalmunk jobbá váljon" - mondta korában a témában Barry Maister, a NOB Oktatási Bizottságának elnöke, Új-Zéland Nemzeti Érdemrenddel kitüntetett sportvezetője.

"...az olimpizmus holisztikus megközelítése gazdagítja a tanulást és keretet biztosít a fiatalok fejlődéséhez." Coubertin filozófiájának alapelvei, amelyek beépültek az Olimpiai Chartába, egyértelműen az oktatás fejlődését szolgálják és az értékalapú oktatás részét képezik: 

  • A test, szellem és lélek harmonikus fejlődése: Minden iskola célja kell, hogy legyen az olyan sokoldalú egyének nevelése, akik fizikailag, kulturálisan, mentálisan és szociálisan is alkalmasak és képesek a gyermekkor és a kamaszkor kihívásait leküzdeni. 
  • Az erőfeszítés öröme: Az iskoláknak mindenkit bátorítani kell arra, hogy a legjobbat hozza ki magából, illetve hogy örömét lelje ebben az erőfeszítésben. 
  • A példaképek ereje: Minden iskolában a példamutatást kellene előnyben részesíteni. Érdemes tanulói vezetőket választani, és bevonni őket minél több területen.
  • Az általános etika népszerűsítése: A sport és kultúra hasznos eszköz az iskolák kezében az olyan emberi alapértékek népszerűsítésére, mint a tolerancia, a különbözőség tisztelete és a fair play szellemisége.

Nevelési témák
Az olimpiai értékek alapján megalkotott öt nevelési téma:

  • az erőfeszítés öröme
  • fair play
  • egymás iránti tisztelet
  • kiválóságra törekvés
  • test, szellem és lélek egyensúlya

Ezek a témák könnyen beilleszthetők abba a célrendszerbe, amit az ifjúsági sport is követ. 

A program a NOB honlapján ide kattintva magyarul is olvasható.

(MOB, MOA; fotó: NOB/OVEP, MOB)

Olimpiai érmeink

A magyar sportolók által eddig nyert

arany, ezüst és bronzérmek száma:


190 165 189
Facebook
Instagram
Rss
YouTube