Tények és adatok a phjongcshangi téli olimpiáról
Példa nélküli részvételi arány, több női sportoló, mint idáig bármikor, a legnagyobb mennyiségű közvetítés a téli olimpiák történetében. A phjongcshangi téli játékokra vonatkozó tényekről, adatokról összeállítást tett közzé a Nemzetközi Olimpiai Bizottság és a phjongcshangi szervezőbizottság. Az alábbi cikkben található adatok a 2018. február 23-ig fennálló állapotot tükrözik.
A játékok
A Phjongcshangban megrendezett 2018. évi téli olimpiai játékok rekordot döntenek a részvétel tekintetében, mivel minden eddiginél több, 91 nemzeti olimpiai bizottság vett részt és az orosz olimpikonok delegációja, illetve nő versenyzett; 6 nemzeti olimpia bizottság szállt versenybe első alkalommal: Ecuador, Eritrea, Koszovó, Malajzia, Nigéria és Szingapúr. 2930 sportolót neveztek be a játékokra; 102 versenyszám indult, ezek között 6 új. Átadták az ezredik téli olimpiai aranyérmet Yuzuru Hanyu férfi műkorcsolyázónak (Szocsiban Olympic Solidarity-ösztöndíjas). A rekord mennyiségű női sportoló a versenyzők közel 42%-át teszik ki; érdekesség az első egyesült koreai női jégkorongcsapat.
A sportolók
Világrekordot jelentő pontszámot ért el a német Aljona Savchenko, Bruno Massot páros a műkorcsolya páros szabad programban. Chloe Kim (USA) lett az olimpiák történetének legfiatalabb női snowboard aranyérmese. Marit Bjørgen (Norvégia) lett minden idők legtöbb érmet nyert téli olimpikonja. Sung-bin Yun kapta a Koreai Köztársaság első olimpiai érmét csúszósportokban, 1,63 másodperccel nyert a férfi olimpiai szkeleton versenyszámban. A kanadai John Morris és Kaitlyn Lawes nyerte a legelső vegyes páros curling-aranyérmet. 227 ifjúsági olimpikon versenyzett Phjongcshangban, 51 nemzet színeiben. 20 ifjúsági olimpikon összesen 26 érmet nyert, ezek közül 7 arany-, 9 ezüst- és 10 bronzérem. 271 Olympic Solidarity-ösztöndíjas versenyzett Phjongcshangban, 60 nemzet égisze alatt. 13 csapat vett részt az Olympic Solidarity támogatásával, 10 nemzet képviseletében. Az olimpiai ösztöndíjasok 12 érmet (6 arany, 2 ezüst, 4 bronz) és 41 oklevelet szereztek.
A lebonyolítás
A Phjongcshangban rendezett 2018-as téli olimpia sikerét a szervezőbizottságnak a Nemzetközi Olimpiai Bizottság komoly hozzájárulásával létrejövő kiegyensúlyozott költségvetése és a több mint egymillió eladott jegy fémjelzi. A phjongcshangi téli olimpia szervezőbizottsága (POCOG) 2,4 milliárd dolláros költségvetést jelentett be. A NOB a becslések szerint 880 millió dollárral járult hozzá a játékok sikeréhez. Több mint egymillió sporteseményre és díjátadó ünnepségre szóló jegyet értékesítettek. Körülbelül 360.000, az Olimpiai Plázába és az Olimpiai Parkba szóló jegyet adtak el. Több doppingvizsgálatot vezettek be a tiszta sportolók védelme érdekében. 2200 doppingvizsgálat elvégzését tervezték intelligensebb tesztelési módszerrel; a vizsgálatok több mint 80%-a versenyen kívül zajlott. A kiváló önkéntesek munkája és a jövőbeni szervezők segítése érdekében összegyűjtött jelentős mennyiségű ismeretanyag hosszú távú örökséggel gazdagítja az olimpiai mozgalmat. 14531 önkéntes dolgozott a játékokon, a legidősebb 85, a legfiatalabb 18 éves volt. Az OKGM program, amely az egyes szervezőbizottságoktól a későbbi olimpiai játékok szervezőbizottságai (OCOG) számára adja át az ismereteket, 21 napig tartott, 55 szekcióval és 263 résztvevővel. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság 14 versenyhelyszínen, mind a 150 versenyprogramon, valamint 4 versenyhelyszínnek nem minősülő helyszínen gyűjtötte a metrikus adatokat.
Kulturális és rendezvényhelyszínek
A POCOG kulturális és rendezvényhelyszíneket működtetett az Olimpiai Pláza, a Gangnaung Olimpiai Park területén és máshol is; nagy sikerrel tárta a széles közönség elé az olimpizmus eszméjét. 360.871 fő látogatott el a Phjongcshang Olimpiai Plázába és a Gangnaung Olimpiai Parkba. 1200 koncert, előadás, kiállítás, élményprogram a játékok ideje alatt. Több mint 175 ezren látogattak el a Culture ICT Pavilonba, 182.324 fő látogatott el a Gangnaung Olimpiai Parkba. Szöul és Jeongseon fix rendezvényhelyszíni látogatói (február 22-ével) összesen 219.617-en voltak. A mobil rendezvényhelyszínek a Koreai Köztársaság 17 városába és megyéjébe látogattak el
Örökség
Az új, nagy sebességű vasút két óránál kevesebb menetidővel köti össze az Alpensia hegyvidéket és a Gangneung tengerparti övezetet Szöullal. Az olimpiai és a médiafalu 100 %-át már értékesítették lakáscélú felhasználásra.
Digitális felületek
A 2018-as téli olimpiáról rekordmennyiségű közvetítést adtak le digitális platformokon – többek között weboldalakon, a közösségi médián és alkalmazásokon – keresztül (olympic.org: felhasználók száma: +91 %, munkamenetek száma: +104 %, oldalak megtekintése: +258 %. Az Olimpiai Csatorna YouTube előfizetőinek száma 8,37 %-kal nőtt február 7-e és 21-e között. Az Olimpiai Csatorna (web és app) felhasználóinak száma február 1-je és 21-e között 541,49 %-kal nőtt január hónaphoz képest.
Közvetítések
Az OBS és a jogtulajdonos közvetítők több közvetítést adtak le világszerte, mint eddig bármikor. Az OBS közvetítési rekordot döntött +5000 óra teljes közvetítési idővel, ebből +850 óra volt élő sportközvetítés. A jogtulajdonos közvetítők világszerte több közvetítést adtak le, mint bármelyik korábbi téli olimpián (a 2014-es szocsi játékokhoz képest +14%). Dél-Koreában a nyitóünnepség élő közvetítését több mint ötször annyian nézték, mint a 2014-es szocsi olimpia megnyitóját.
Partnerek, támogatók
A Globális TOP Partnerek támogatása rendkívül fontos szerepet játszott a játékok megrendezésében. A Coca-Cola többek közt az olimpiai helyszínek körüli vízfeltöltési program élére állt. Az Alibaba bemutatta, hogy a játékok élményét hogyan gazdagítja nemsokára a társaság innovatív technológiája. Az Atos gondoskodott arról, hogy az olimpia teljes mértékben összekapcsolt, biztonságos, és az eddigiekhez képest a leginkább digitálisan támogatott legyen. A Bridgestone támogatta az Ismeretterjesztési Programot. A társaság hozzájárulásával árva gyermekekhez is eljuthatott a program; egyesek lehetőséget kaptak, hogy személyesen jelen legyenek az olimpiai láng átadásán és a játékokon. A Dow több tucatnyi fenntartható és nagy teljesítményű megoldással támogatta a játékokat a versenyszánkók gyorsítása érdekében alkalmazott könnyűsúlyú kompozit anyagoktól a különféle létesítmények energiahatékony szigeteléséig. A GE több mint 1500 sportolónak nyújtott segítséget abban, hogy megkapják a számukra szükséges, gyors és pontos diagnózist egy új fejlett elemző eszköznek köszönhetően. A GE energetikai megoldásai gondoskodtak róla, hogy ne legyenek áramkimaradások az olimpiai helyszíneken. Az Intel 5G VR, 3D és drón technológiákat illetve tartalomtámogatást biztosított annak érdekében, hogy a nézők világszerte élvezhessék a sportolók eredményeit. Az OMEGA minden számot mért a 300 időmérőnek, 350 betanított önkéntesnek és 230 tonnányi felszerelésnek köszönhetően. A Panasonic csúcstechnológiás audiovizuális berendezéseivel segítette a játékok lelkes versenyhangulatának megosztását. A P&G márkák támogatták a versenyzőket, az anyákat és a családokat. A Samsung volt 2018-as phjongcshangi téli olimpián az olimpiai láng átadásának három Prezentáló Partnere közül az egyik. A „Tedd meg, amire nem vagy képes” elnevezésű kampánya során a Samsung 1500 fáklyavivője körében és világszerte terjesztette az olimpiai játékok szenvedélyét és reménységét. A Samsung limitált kiadású Samsung Galaxy Note 8 telefonokat is biztosított a versenyzőknek. A Toyota „Indítsd el a lehetetlent” című, a kihívások legyőzésével és az álmok valóra váltásával foglalkozó első globális kampányával támogatta a sportolókat és inspirálta a rajongókat. A Visa több mint 1000 fizetési terminál telepítése és kezelése mellett új fizetési formákat kínált a sportrajongóknak, például fizetésre alkalmas, feltöltőkártyás kesztyűket, matricákat és kitűzőket.
Az eredeti, angol nyelvű összefoglaló itt érhető el.
(NOB, fotó: MOB/Szalay-Berzeviczy Attila)
Keresés